Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat doet VLAM voor jou? 

Beste tuinaannemer en groenspecialist

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) streeft ernaar om met jouw bijdrage aan het promotiefonds de meerwaarde en de expertise van de tuinaannemer, tuinontwerper en boomverzorger te benadrukken bij zowel de consument als openbare besturen. De bijdrage wordt geïnd bij groenspecialisten die opgenomen zijn in de KBO onder de volgende NACE-codes: 

  • 81300 (landschapsverzorging)
  • 81300-01 (snoeien van bomen en heggen)
  • 81300-02 (aanleggen en onderhouden van tuinen, parken en het groene gedeelte van sportvelden)

In nauw overleg met een werkgroep, die bestaat uit vertegenwoordigers uit de sector, worden verschillende promotieactiviteiten uitgevoerd. We illustreren hieronder graag enkele van deze acties. Je kan, samen met jouw bedrijf, deel uitmaken van enkele van deze acties.

Promotiecampagne 'Het Tuinaannemereffect' gericht naar particulieren

Reclamecampagnes 'Het Tuinaannemereffect' 

VLAM promoot de groensector bij particulieren en versterkt daarbij het imago van en de vraag naar groenspecialisten. Met gerichte reclamecampagnes (TV, social media...), concrete acties en structurele samenwerkingen worden de consumenten bewust gemaakt van de meerwaarde van een tuin en worden ze geïnspireerd en geïnformeerd over het belang en de kennis van de tuinaannemer. 

Via de knop hieronder bekijk je de TV-spot die consumenten bewustmaakt van de waarde van de tuinaannemer. 

Website als basis van 'Het Tuinaannemereffect'

De promotiecampagne 'Het Tuinaannemereffect' motiveert potentiële klanten om naar de website www.tuinaannemer.be te surfen. Met reclamecampagnes promoot VLAM het gebruik van (de zoekfunctie op) de website. Op die website vindt de consument allerlei informatie en de contactgegevens van de meest relevante groenspecialist in de directe omgeving.

 

Elk jaar komen er 400.000 mensen op de website. Daarvan gebruikt 10% de ‘Vind een tuinaannemer’ tool om tuinaannemers, ontwerpers of boomverzorgers te selecteren. Met de gebruiksklare suggesties van VLAM komt jouw bedrijfsprofiel nog overtuigender over. Zo helpen we je om potentiële klanten om te zetten in concrete opdrachten.

De tuinAInemer: AI-tool als inspiratiebron

In 2024 krijgt de website www.tuinaannemer.be een extra verlengstuk. Met behulp van Artificiële Intelligentie krijgt de consument effectief een beeld van wat zijn droomtuin allemaal kan worden. Met dit element wordt het bieden van inspiratie naar een hoger niveau getild en wordt er een extra prikkel gecreëerd om beroep te doen op een groenaannemer. 

Wil je deze AI-tool graag op je eigen website gebruiken? Dat kan, door te klikken op deze link en deze te plakken achter een doorklikknop in het softwaresysteem van je website.

TV-programma 'Van Droom tot Tuin'

In het najaar voert VLAM promotie voor tuinaannemers en andere groenspecialisten via het TV-programma 'Van Droom tot Tuin'. Het TV-programma 'Van Droom tot Tuin' kent door aanhoudend succes al enkele seizoenen en is in het najaar te zien op PlattelandsTV en Eclips TV. Via de website kan je alle afleveringen herbekijken

Tijdens dit TV-programma worden tuinprojecten getoond van collega-tuinaannemers. In het najaar lanceert VLAM hiervoor een oproep. Je kan dan, indien gewenst, thema's aanreiken of één van uw tuinprojecten doorsturen die je graag wil tonen tijdens het programma. 

TV-programma 'Goed Geplant'

In het TV-programma 'Goed Geplant' krijgen acht tuineigenaars een unieke en persoonlijke tuin waarbij de kijker kan wegdromen. Veel kleur, speciale vormen, strakke patronen: geen idee is te gek voor tuinaannemers Eef en Jaan.

Dit programma wordt in het najaar uitgezonden op VTM. Hiermee wil VLAM de jongere consument inspireren om in de toekomst een groenaannemer in te schakelen. Benieuwd? Via de knop hieronder kan je alle afleveringen herbekijken. 

Imagoversterkende PR-werking 

De groenspecialist beschikt over heel wat kennis en ervaring en VLAM wil de consument hier correct over informeren en mee inspireren. Dit gebeurt onder andere aan de hand van interviews en persberichten die verspreid worden via verschillende platformen zoals Bouwinfo en samenwerkingen met influencers. 

Daarnaast houdt de sector rekening met maatschappelijke veranderingen zoals ontharding en waterdoorlaatbaarheid. De consument informeren omtrent de voordelen van klimaatbewuste keuzes in de tuin behoort ook tot de activiteiten van VLAM. Met betrekking tot klimaatrobuuste tuinen brengt VLAM in 2024 een trendrapport uit waarin projecten worden getoond van collega-tuinaannemers. 

Promotiemateriaal bestellen

Via de knop hieronder kan je gratis promotiemateriaal van de VLAM-campagne 'Het Tuinaannemereffect' aanvragen. Deze promotiematerialen worden gecreëerd door VLAM en wordt gratis ter beschikking gesteld voor tuinaannemers, tuinontwerpers en boomverzorgers.

Promotiecampagne 'Openbaar groen' gericht naar openbare besturen

Stakeholderwerking via website en partnerships

Het belang van tuinaannemers, boomverzorgers en landschapsarchitecten voor de openbare ruimte is niet te onderschatten. Doordacht groen en correct beheer zijn cruciaal voor duurzaam groen in de stad. Daarom doet VLAM aan stakeholderwerking via de website www.openbaargroen.be die inspireert met stedelijke groenprojecten en informeert met actualiteitsartikels. Indien je als groenspecialist beschikbaar bent voor openbare opdrachten, dan kan je jouw bedrijfsprofiel steeds laten registreren op deze website. Dit kan door jouw toestemming hiervoor te geven tijdens je registratie op www.tuinaannemer.be

Daarnaast werkt VLAM samen met partners zoals de Vereniging voor Openbaar Groen en Infopunt Publieke Ruimte. Op deze manier kan VLAM mee bepalen welke informatie de partners communiceren, onder andere door het aanleveren van kant-en-klare artikels. Verder co-financiert VLAM de Openbaargroen-awards en Entente Florale. Dit zijn twee wedstrijden waarin stedelijke vergroeningsprojecten worden beloond en in de kijker worden gezet. Meer weten? Klik dan op de knop hieronder. 

Europees promotieproject 'More Green Cities for Europe'

Net zoals bij de consumentgerichte acties speelt het klimaat ook een grote rol bij de leefbaarheid in de steden. Het is bewezen dat openbaar groen een positief effect heeft op biodiversiteit, klimaat, welzijn en luchtkwaliteit. Daarom werkt VLAM mee aan de Europese campagne 'More Green Cities for Europe', waarin dertien landen de positieve effecten van openbaar groen op het klimaat in de kijker zetten.

In België tracht VLAM belanghebbenden in de ontwikkeling van openbaar groen te inspireren, informeren en activeren om in te zetten op klimaatrobuust openbaar groen. Hiervoor worden artikels gepubliceerd, bijdrages van experten gedeeld, deelnames aan beurzen gecoördineerd en seminaries georganiseerd. Wil je meer weten over deze campagne? Klik dan op de knop hieronder. 

Je mening is van groot belang

Heb je een vraag of een suggestie? Wil je graag deel uitmaken van een van bovenstaande acties? Dan horen we dat graag. Contacteer de sectorverantwoordelijken via info [at] tuinaannemer.be